Announced project calls
3.výzva schématu Donatio Universitatis Carolinae Chair
Dovolujeme si Vás informovat, že bylo vyhlášeno třetí kolo schématu Donatio Universitatis Carolinae Chair podporující malé obory, obory, které nejsou na daném pracovišti ještě plně etablovány, nebo obory, které chtějí dosáhnout vědecké excelence.
Vlastní soutěž je dvoukolová, v prvním kole fakulty nominují oborová témata (v souladu s fakultním/univerzitním strategickým záměrem a jeho prioritami), z navržených témat pak kolegium rektorky vybere maximálně pět pro každý rok. Následně se do druhého kola v rámci vybraných témat přihlásí fakulty se svými nominacemi konkrétní osoby s podrobnými údaji.
Finančně se jedná o podporu až 5 mil. Kč na 2 roky z univerzity, fakulta pak musí z vlastních prostředků doplnit min. 25% univerzitní podpory.
Prosíme zájemce o tuto podporu o dodání příslušných podkladů v požadovaném formátu (viz odkaz „ZDE“ ) do 1. 9. 2025 včetně na adresu pgc@lfp.cuni.cz.
Došlé návrhy budou posouzeny a následně nominovány.
Předpokládaný nástup vybraného kandidáta je nejdříve září 2026.
Podrobnosti naleznete v OR 40/2023.
Termín pro druhé kolo je 31. října 2025, výsledky vyhlásíme na konci listopadu.
Výzva k podávání projektových záměrů financovaných z Ministerstva obrany ČR
Odbor projektové podpory UK vyhlásil výzvu k předběžnému sběru projektových záměrů (tzv. prescreening) v návaznosti na Memorandum o vzájemné spolupráci uzavřené mezi Univerzitou Karlovou a Ministerstvem obrany ČR. Celé znění memoranda naleznete zde.
Cílem je identifikovat a následně nabídnout Ministerstvu obrany potenciálně relevantní projektové záměry, které by mohly být předmětem dalšího zájmu a případného financování ze strany resortu obrany.
V případě zájmu o vyplnění přiložené šablony anotace projektového záměru. Upozorňujeme, že v této fázi se jedná o rámcový návrh, nikoliv detailní projekt – prosíme tedy o strategický a stručný přístup při jeho přípravě. Předmětem zaměření projektů mohou být nové technologie a postupy ale i systémy vzdělávání, šíření informací, analýzy a jakékoliv postupy směřující ke zvýšení schopností k zabezpečení obrany České republiky. Cílem spolupráce je mimo jiné výzkumná, poradenská, konzultační a odborně analytická činnost v oblasti lékařství, přírodních věd, matematiky a společenských věd vč. ekonomických disciplín, v oblasti ICT, kybernetické a informační bezpečnosti. Dále vytváření a poskytování studijních programů a programů celoživotního vzdělávání a tzv. microcredentials.
Fakultní termín pro zasílání návrhů: 24. července 2025 na email pgc@lfp.cuni.cz.
V případě dotazů nebo nejasností se na nás neváhejte obrátit na email pgc@lfp.cuni.cz.
Kontaktní osoba za RUK: Ing. Vojtěch Malina (ředitel CPPT UK, vojtech.malina@ruk.cuni.cz)
Vyhlášení Fondu na podporu Virtuální mobility POVIM
Za účelem zajištění pestré a kvalitní nabídky kurzů pro virtuální mobilitu na UK nabízí Fond na podporu virtuální mobility (POVIM) finanční prostředky akademikům, kteří se rozhodli otevřít své online kurzy zahraničním studentům, a pracovníkům administrativy starajícím se o správu a management virtuální mobility (VM).
Žádost o příspěvek je možné podávat ve třech kategoriích:
- 15.000 Kč pro akademického pracovníka v případě vzniku nového kurzu otevřeného pro VM
- 7.500 Kč pro akademického pracovníka pro údržbu již existujícího kurzu otevřeného pro VM
- 7.500 Kč pro administrativního pracovníka za management kurzů otevřených pro VM na UK
- Na každý kurz je možné žádat pouze jednu formu podpory, tzn. nelze jednotlivé kategorie kombinovat. Není také možné žádat o podporu z více kategorií v jedné žádosti.
- Částka v první a druhé kategorii se váže k jednomu kurzu a v případě více vyučujících daného kurzu se nenásobí.
- Do první kategorie spadají pouze nové kurzy, případně stávající se značnou formou úpravy, kterou je nutné podložit v žádosti (např. kompletní přesunutí do online prostředí a přeložení kurzu do jiného jazyka společně s úpravou sylabu atp.). Stávajícím kurzům z první kategorie, u kterých komise neshledá změnu za dostatečně výraznou, bude podpora ponížena na kategorii dva.
- Přihlášky se podávají pouze pro kurzy vyučované v následujícím semestru. Není možné žádat o zpětnou podporu.
- Předpokladem k vyplacení podpory je správnost a úplnost informací v SIS a fakt, že je kurz skutečně v daném semestru otevřen a vyučován.
- Nově je též podmínkou, aby v kurzu bylo v době uzavření přihlašování do SIS zapsáno min. 5 zahraničních studentů v online režimu.
- Vzhledem ke strategii internacionalizace UK důrazně doporučujeme, aby byly kurzy v online formátu nabídnuty primárně univerzitám aliance 4EU+.
- Z důvodu dvojího financování není možné z fondu POVIM podpořit kurzy financované z jiných projektů (např. v rámci 4EU+ vzdělávacích aktivit, minigrantů atp.).
- Administrativní pracovníci mohou žádat o podporu jako jednotlivci. Každá fakulta může žádat o jednu administrativní podporu.
Přihlášky je možné podávat dvakrát ročně, a to vždy pro následující semestr.
Pro zimní semestr je uzávěrka 8. srpna. Vyhlášení výsledků proběhne do 15. srpna.
Odpovídající finanční částka je fakultám převedena přes EO RUK, jakmile je potvrzeno, že ve všech kurzech v SIS po jeho uzavření studuje min. 5 zahraničních studentů v online režimu.
Vyplněné a podepsané přihlášky jsou podávány na fakultu do fakultního termínu. Formulář je ke stažení zde.
Kompletní a zkontrolované přihlášky z celé fakulty předá fakultní koordinátor kontaktní osobě POVIM (jelizaveta.getta@ruk.cuni.cz), a to nejpozději v den rektorátní uzávěrky. Později zaslané přihlášky není možné do výběrového řízení zařadit.
Výběrová komise následně zhodnotí zaslané přihlášky a stanoví výši podpory pro jednotlivé fakulty. O výsledku výběrového řízení jsou fakulty informovány e-mailem.
Plzeňské podnikatelské vouchery 2025
Program podpory spolupráce podniků a výzkumných organizací v Plzeňské aglomeraci
Byl vyhlášen program „Plzeňské podnikatelské vouchery“ – výzva č. 2025, který podporuje spolupráci podniků a výzkumných organizací v Plzeňské aglomeraci.
Žadatelé (podniky se sídlem nebo provozovnou v Plzeňské aglomeraci) mohou získat dotaci na nákup služeb, jejichž výsledky potřebují na plánované inovační aktivity, Výše dotace závisí na velikosti podniku. Malé a střední podniky mohou žádat o dotaci ve výši až 75 % ceny, velké podniky mohou požádat o dotaci až do výše 40 %, v obou případech však nejvýše 300 000 Kč.
Podniky mají mít možnost získat dotaci na služby od výzkumných organizací, které mohou zahrnovat tyto činnosti:
- měření, diagnostika, testování, zkoušky, rozbory, analýzy, ověřování nebo výpočty,
- návrhy systémů či jejich prvků, konstrukčních řešení, zařízení, materiálů, metod nebo hardwaru,
- tvorba a vývoj softwaru,
- návrhy optimalizace procesů, metod, parametrů nebo použití materiálů,
- modelování/simulace procesů, dějů, systémů nebo provozů,
- návrhy aplikace nových materiálů, metod, technologických postupů, softwaru,
- návrh designu výrobků.
Příjem žádostí: 1. 9. 2025 – 30. 9. 2025 (do 12:00 hod)
Předpokládaný termín projednání žádosti o dotaci v Radě města Plzně: 27. 11. 2025
Předpokládaný termín projednání žádosti o dotaci v Zastupitelstvu města Plzně: 11. 12. 2025
Ukončení služeb poskytnutých VO: nejpozději 30. 9. 2026
Více informací naleznete ZDE
V případě zájmu o podání návrhu do této výzvy prosíme o zaslání Žádosti o podání projektu do 31. 8. 2025.
V případě jakýchkoli dotazů prosím kontaktujte Projektové a investiční oddělení
pgc@lfp.cuni.cz / jitka.krouparova@lfp.cuni.cz (tel. 377 593 482)
Vyhlášení networkingové výzvy v rámci partnerství ERDERA pod záštitou AZV
Ministerstvo zdravotnictví a Agentura pro zdravotnický výzkum ČR oznamují otevření nové výzvy v rámci tzv. Networking Support Scheme (NSS) partnerství ERDERA – European Rare Diseases Research Alliance.
Výzva je zaměřena na podporu mezinárodních setkání či workshopů věnovaných výzkumu vzácných onemocnění a vzácných forem onkologických onemocnění. Cílem je podpora výměny vědeckých poznatků a posílení spolupráce mezi výzkumníky, klinickými lékaři, pacientskými organizacemi a odborníky ze zdravotnického sektoru – zejména ze zemí, které jsou v oblasti výzkumu vzácných onemocnění prozatím méně zastoupeny.
- Finanční podpora: až 30 000 EUR na jedno networkingové setkání
- Formát: prezenční nebo hybridní forma
- Příjem žádostí: kontinuálně od května 2025 do vyčerpání finančních prostředků; hodnocení žádostí probíhá ve stanovených šestiměsíčních kolech
- Účast: minimálně 3 organizace ze 3 různých zemí, včetně alespoň jedné z podreprezetovaných zemí (tzv. underrepresented countries)
Výzva je otevřena organizacím z akademického i klinického sektoru, jakož i pacientským organizacím. Podrobnosti o způsobilosti, požadavcích či hodnoticích kritériích jsou uvedeny na webu ERDERA.
V případě dotazů se prosím obracejte na Sekretariát výzvy.
V případě zájmu o podání návrhu do této výzvy prosíme o zaslání Žádosti o podání projektu s dostatečných předstihem.
Vyhlášení SEED4EU+ 2025/2026
Aliance 4EU+ vyhlašuje třetí kolo iniciativy SEED4EU+, která poskytuje finanční podporu pro realizaci inovativních projektů zaměřených na posílení spolupráce mezi členskými univerzitami. Se zvláštním důrazem na výzkumné aktivity, tato iniciativa nabízí akademické komunitě příležitost ke spolupráci na netradičních iniciativách, které překračují běžné rámce grantových výzev.
Akademici z osmi členských 4EU+ univerzit mohou předkládat společné inovativní návrhy, které posílí strategickou alianční spolupráci a zapojí další univerzitní komunity do budování „One Comprehensive Research-Intensive European University“, v souladu s 4EU+ strategií na období 2025-2035.
- Cílová skupina: Výzkumníci a akademici s titulem PhD a vyšším zaměstnáni na jedné z osmi univerzit 4EU+. Návrhy musí zahrnovat účastníky z alespoň tří členských univerzit 4EU+.
- Financování: Maximálně 50 000 eur na projekt (financováno přímo z rozpočtů členských univerzit 4EU+).
- Doba trvání: Projekty mohou trvat až 12 měsíců, předpokládaný datum zahájení je 1. ledna 2026.
- Deadline pro podání návrhů: 3. října 2025 (16:00).
- Rozsah: Výzva je otevřena pro všechny akademické disciplíny, přičemž návrhy musí tematicky zapadat do alespoň jednoho z 4EU+ Flagshipů. Zvláštní důraz je kladen na návrhy s výrazným výzkumným zaměřením.
Veškeré informace o výzvě včetně přihlašovacího formuláře jsou dostupné na webu 4EU+.
Zájemcům o výzvu i zodpovědným administrativním pracovníkům na fakultách také doporučujeme účast na online informačním setkání, které se bude konat 24. června 2025 od 12:00 hod.
Pravidla a související formuláře
Žadatele o podání návrhu projektu do této výzvy prosíme o zaslání Žádosti o podání projektu nejpozději do 5. 9. 2025.
Global Health Solution 2025
Vážení,
sdílíme informaci o výzvě UCPH na „Global Health Solution 2025“, která proběhne 13.-15.srpna 2025 v Kodani.
Termín na přihlášení je 21.červenec 2025.
Výzva je určena studentům bakalářského, magisterského i doktorského studia jakéhokoliv oboru.
Vybraní účastníci obdrží krátkodobý mobilitní grant 4EU+ na cestovní náklady a ubytování.
Týmy 4 – 5 studentů z různých prostředí se podílí na hledání řešení reálného globálního zdravotního problému. Letošní případová studie má název: „Zvládání chronických onemocnění ve válečných zónách“ a je zajištěna dánským Červeným křížem.
Tým s nejslibnějším řešením bude poslán reprezentovat na Olympiádu udržitelného rozvoje 2025, která se bude konat 10.-13.října 2025 v Ženevě. Více informací naleznete na https://cuni.cz/UK-14791.html .
Cílená podpora výzkumně-vzdělávací spolupráce s Ukrajinou
Opatření upravuje poskytování finanční podpory akademickým pracovníkům a ostatním zaměstnancům Univerzity Karlovy (dále jen „univerzita“), kteří mají navázánu spolupráci s ukrajinskou univerzitou sdruženou v „The Eastern Partnership University Cluster“ (dále jen „EaPUC“) nebo jinou univerzitou nacházející se v dněperské oblasti, kterou chtějí dále rozvíjet, nebo kteří mají zájem o navázání spolupráce, a to ideálně, nikoli však podmínečně, ve spolupráci s univerzitou sdruženou v EaPUC či univerzitou z 4EU+ Aliance. Podpořeno může být také „otevření“ již běžícího 4EU+ společného kurzu ukrajinskému partnerovi.
Finanční podporu lze využít k podpoře výzkumně-vzdělávacích projektů, včetně:
a. podpory výzkumu,
b. cestovních výdajů,
c. organizace konference/workshopu či přípravného projektového setkání,
d. podpory výměny studentů doktorských studijních programů či tzv. postdoků,
e. podpory cotutelle,
f. podpory krátkodobých stáží v rámci výzkumných či výzkumně-vzdělávacích týmů,
g. tvorby společných materiálů podporujících virtuální mobilitu,
h. finanční podpory pro osoby zapojené v přípravě projektu.
Z finanční podpory nelze hradit investiční výdaje. Žadatel o finanční podporu musí být zaměstnancem univerzity s úvazkem nejméně 0,5
Nejvyšší možná částka, o kterou lze žádat, je 100 000 Kč.
Do navrhovaného projektu se musí vedle hlavního řešitele z univerzity zapojit také partner z ukrajinské univerzity zapojené v EaPUC či z jiné univerzity nacházející se v dněperské oblasti.
Jeden žadatel může obdržet podporu nejvýše třikrát.
Žádosti o finanční podporu se podávají průběžně.
Pro zajištění schválení podání projektu vedením fakulty prosíme o zaslání Žádosti o podání projektu v dostatečném předstihu.
Žádost o finanční podporu se podává elektronicky prostřednictvím formuláře dostupného na webu Evropského centra Odboru pro vědu a výzkum rektorátu univerzity: https://form.jotform.com/221064346975056.
Kompletní informace najdete na tomto odkazu: https://cuni.cz/UK-14716.html
Networkingová výzva evropského partnerství pro personalizovanou medicínu PerMed (NSC2025) pod záštitou AZV
Cíl výzvy: podpořit networkingové akce (např. workshopy, konference), které propojí projekty financované z ERA PerMed a EP PerMed s dalšími regionálními či národními iniciativami a odborníky v oblasti personalizované medicíny.
Kdo se může přihlásit: výzkumnice a výzkumníci z projektů, které byly dříve financovány v rámci ERA PerMed nebo EP PerMed.
Výše finanční podpory: až 30 000 eur na organizaci jedné akce.
Termín pro podání žádosti: 29. září 2025 do 14.00.
Fakultní termín pro zaslání žádosti o podání projektu: 26. 8. 2025
Online Informačním den: 1. července 2025 (K účasti je nutná registrace)
Více informací naleznete ZDE.
Mentoringový program UK
Univerzita Karlova v rámci svého poslání podporovat začínající výzkumné pracovníky v jejich profesním rozvoji vyhlašuje výzvu pro mentory pro cyklus 2025/2026.
Cílem Mentoringového programu je kariérní rozvoj vědeckých pracovníků prostřednictvím sdílení neformálních praxí a odborných znalostí s profesně staršími kolegy.
Mentoringový program je zaměřen na:
- Poskytnutí nástrojů pro hladký rozvoj kariéry vědeckých pracovníků na počátku kariéry. Pomáhá efektivně překonávat překážky a řešit dilemata týkající se kariérního směřování.
- Podporu rovných příležitostí a kulturní a institucionální změny na Univerzitě Karlově,s důrazem na podporu žen ve vědě a výzkumu.
Mentee je pro účely tohoto programu držitel titulu Ph.D. s maximálně osmi lety praxe po získání doktorátu a v současnosti zaměstnanec Univerzity Karlovy.
Očekávané přínosy mentoringového programu:
- Pro mentees: Pomoc při identifikaci a dosažení kariérních cílů, přístup k novým sítím a informacím a lepší sladění osobního a profesního života.
- Pro mentory: Zlepšení mentoringových dovedností, osvojení podpůrné kultury v práci s mladými vědci a získání nových komunikačních a vedoucích schopností.
- Pro Univerzitu Karlovu: Podpora žen ve vědě a výzkumu, zavedení nových postupů kariérního rozvoje vědců na počátku kariéry a snížení genderové segregace na středních a vyšších pozicích univerzitního managementu.
Požadavky na mentory:
- Délka praxe: Mentoři mohou pocházet z akademických institucí (jak domácích, takzahraničních) i z neakademického prostředí (firmy, státní instituce, neziskovéorganizace apod.).
- Mentoři z akademické sféry: zkušení vědečtí pracovníci s minimálně osmiletou praxí ve vědě a výzkumu po získání titulu Ph.D.
- Mentoři z neakademických sektorů: nejméně osm let praxe (není vyžadován titul Ph.D.)
- Minimální profesní odstup: Mentor nesmí být zaměstnanec stejné katedry nebo ústavu jako mentee, aby byla zajištěna nezávislost a objektivita rad.
- Časová náročnost: Předpokládáme, že během jednoho roku dojde k minimálně pěti setkáním mezi mentee a mentorem.
- Pro bono: Mentoringový program pro mladé vědce a vědkyně na Univerzitě Karlově neposkytuje finanční kompenzaci za čas strávený jako mentor/mentorka. Účast v programu je na dobrovolné bázi.
Proč se stát mentorem?
- Pozitivní dopad: Možnost sdílet své znalosti a zkušenosti a tím podpořit mladé vědce v jejich kariéře.
- Networking: Rozšíření profesionální sítě a získání nových kontaktů.
- Osobní rozvoj: Rozvoj mentoringových dovedností a získání nových perspektiv.
Harmonogram:
Výzva pro mentory otevřena | do 31. srpna 2025 |
Příprava Výzvy pro mentees | 1. září – 15. října 2025 |
Výzva pro mentees otevřena | 15. října – 10. prosince 2025 |
Matching dvojic Mentee-mentor | 11. prosince 2025 – 31. ledna 2026 |
Zahájení mentoringového cyklu, začátek mentoringových setkání | Únor 2026 |
Ukončení mentoringového cyklu | Prosinec 2026 |
Jak se přihlásit:
Pokud splňujete požadavky ohledně délky praxe a máte zájem stát se mentorem, vyplňte prosím přihlášku na tomto odkazu.
Uzávěrka přihlášek: 31. srpna 2025
V případě dotazů se obracejte na Elišku Chráskovou na e-mail: eliska.chraskova@ruk.cuni.cz s předmětem „Call for mentors”.
Těšíme se na vaši účast a příspěvek k úspěchu tohoto programu a k rozvoji našich vědeckých pracovníků!
Podávání žádostí o projekty Marie Skłodowska-Curie Actions Postdoctoral Fellowships na Univerzitě Karlově
Základní informace o tomto schématu najdete zde: https://ec.cuni.cz/EC-215.html
Fakulty a další součásti univerzity (fakulty a další součásti společně dále jen „součásti univerzity“) předkládají do konce února Odboru pro vědu a výzkum rektorátu seznam nabízených témat projektů MSCA PF na daný rok a uvedenou k nim odpovědné supervizory. Odbor pro vědu a výzkum rektorátu následně zajistí vhodným způsobem informování o nabízených tématech, zejména na platformách pro hledání pracovních míst ve výzkumu a akademickém prostředí v Evropě i mimo ni, sociálních sítích a prostřednictvím dalších dostupných komunikačních kanálů, a to ve spolupráci se součástmi univerzity a supervizory.
Uchazeč, který hodlá podat žádost o projekt MSCA PF v rámci některého z nabízených témat, se za tímto účelem spojí s odpovědným supervizorem a domluví se na podrobnostech případné spolupráce. Uchazeč může podat žádost o projekt MSCA PF pouze se souhlasem odpovědného supervizora
Odbor pro vědu a výzkum rektorátu uspořádá do konce května informační seminář zaměřený na potřeby žadatelů a supervizorů, kde představí rozsah projektové podpory ze strany rektorátu.
Záměr podat žádost o projekt MSCA PF oznámí supervizor nebo žadatel nejpozději do 1. srpna daného roku na adresu ec@cuni.cz. V tomto oznámení se uvede téma projektu MSCA PF, odpovědný supervizor, žadatel a součást univerzity, na níž se předpokládá realizace projektu MSCA PF. Odbor pro vědu a výzkum rektorátu poskytuje žadatelům a supervizorům školení a další pomoc s přípravou žádosti o projekt MSCA PF.
Žádost o projekt MSCA PF musí být žadatelem nejméně 14 dnů před uzávěrkou výzvy předložena ke kontrole součásti univerzity, na které má být projekt realizován, a Oboru pro vědu a výzkum rektorátu na adresu ec@cuni.cz. Součást univerzity i Odbor pro vědu a výzkum rektorátu mohou žádost o projekt MSCA PF s příslušnými komentáři vrátit žadateli k dopracování.
Kontakty na EC OVaV RUK:
Mgr. Ondřej Daniel Ph.D., univerzitní konzultant MSCA PF, ondrej.daniel@ruk.cuni.cz
Mgr. Adéla Jiroudková, vedoucí OVaV, adela.jiroudkova@ruk.cuni.cz
PhDr. Julie Hubeňáková, Ph.D. vedoucí EC, julie.hubenakova@ruk.cuni.cz
Avíza připravovaných výzev v programu Horizont Evropa / Announcements of upcoming Horizon Europe calls
MSCA Cofund 2025, ID: HORIZON-MSCA-2025-COFUND-01. | Evropská komise | 24. 6. 2025 | Odkaz |