Nabídka motivačního poradenství pro studenty se speciálními potřebami.
Motivační poradenství pro studenty se speciálními potřebami
Anotace
Jde o rozvojový program kompetencí určený studentům se speciálními potřebami na LF v Plzni UK. Cílem je poskytnout studentům trénink v oblasti osobního růstu a přispět ke snížení studijní neúspěšnosti. Kurz je koncipován jako praktický nácvik poskytující studentům konkrétní poradenské a komunikační nástroje pro jejich seberozvoj. Program je nabízen ve formě individuálního poradenství (bilanční diagnostika, koučování) a podpůrných skupinových seminářů. Kurz motivačního poradenství nabízí možnosti osobního rozvoje a studia nad rámec jejich standardního studijního plánu.
Bilanční diagnostika
Bilanční diagnostika je komplexní poradenská metoda. Pomocí psychodiagnostických metod a poradenského rozhovoru se snaží zjistit, jak co nejvhodněji využít schopností, dovedností, zájmů, motivace a dalších osobnostních předpokladů studenta pro jeho optimální uplatnění v profesním životě. Pomáhá studentům s orientací v sobě, posiluje jejich sebevědomí, zvyšuje jejich motivaci.
Cílem bilanční diagnostiky je, aby student po jejím absolvování:
- dokázal využít svých schopností a dovedností k dalšímu vzdělávání a k výběru vhodného oboru pro svoji práci na základě svého zdravotního znevýhodnění
- lépe se orientoval ve své motivaci
- uměl zhodnotit vlastní předpoklady k výběru vhodného oboru
Koučování
Je nedirektivní práce se studentem, která pomocí vybraných psychoterapeutických a komunikačních postupů podporuje rozvoj studentů v jejich osobní, profesní a vztahové oblasti. Koučování je individuální forma osobního rozvoje, formou konstruktivního rozhovoru kouče a koučovaného, který vede k efektivnímu zvyšování kompetencí studenů. Kouč doprovází studenta v hledání jeho vlastních postupů, pomáhá mu s volbou co nejefektivnějších postupů, které ho dovednou k cíli. Podporuje aktivizaci vlastních zdrojů studentů a jejich sebeorganizaci.
Přínos koučování pro studenty:
- vyšší výkonnost a produktivita
- lepší schopnost učit se
- lepší využití lidí, dovedností a zdrojů
- větší flexibilita a adaptibilita vůči změnám
Další podpůrné semináře v prezenční formě
Time management
Seminář je určen studentům jako praktický nástroj pro efektivní a plnohodnotné využití času. Jeho hlavním smyslem je pomoci studentům k harmonizaci studijních povinností a osobního života.
Cílem semináře je:
- naučit se stanovovat si realistické a měřitelné cíle
- umět rozpoznat priority a plánovat podle nich
- získat nový pohled na organizaci každodenního pracovního i osobní života
- seznámit se s moderními plánovacími systémy
- osvojit si praktické tipy pro efektivní využití času a udržování koncentrace.
Projektivní techniky – úvod k bilanční diagnostice
Cílem semináře je seznámit studenty s možnostmi a přínosem bilanční diagnostiky pro jejich profesní rozvoj, získání více informací při rozhodování o jejím absolvování. Obeznámení s přínosem projektivních technik, které jsou jednou ze součástí bilanční diagnostiky.
Přínos semináře pro studenty:
- poznají svoje osobnostní předpoklady a případné rezervy svého dalšího rozvoje
- lépe se orientují se ve svých schopnostech, ve své motivaci k určité profesi a v možnostech využití zájmů a dovedností pro rozvoj své další profesní dráhy
Prezentační dovednosti
Studenti se seznámí se základy neverbální a verbální komunikace. Procvičí si základní techniky a postupy pro úspěšné prezentace před skupinou. Naučí se správně reagovat na reakce v publiku. Zdokonalí se v práci se svým hlasem. Seznámí se s dovednostmi asertivního jednání. Seminář je veden interaktivně, formou hravých cvičení.
Přínos semináře pro studenty:
- naučí se, jak si připravit prostor pro prezentaci
- navázat oční kontakt, používat gesta
- snížit stres před vystoupením před skupinou
- nácvik prezentace před kamerou
Literatura:
Covey S.: 7 návyků skutečně efektivních lidí. Praha 2010
Demann S. : Sebekoučink. Praha 2016
Gruber D.: Time management. Praha 2017
Maříková P. a kol: Bilanční diagnostika v České republice. Praha 2013
Plamínek J.: Komunikace a prezentace. Umění mluvit, slyšet a rozumět. Praha 2012
Whitmore J.: Koučování. Praha 2009
Podpořeno projektem Zvýšení kvality vzdělávání na UK a jeho relevance pro potřeby trhu práce
CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002362