V r. 2013 byla metodickým vedením ústavu pověřena doc. MUDr.Jitka Kuncová, Ph.D., jejím zástupcem
pro organizační a školské záležitosti byl jmenován dosavadní vedoucí ústavu, MUDr. Jiří Beneš, Ph.D.
Smutnou událostí v r. 2007 bylo úmrtí bývalého přednosty ústavu, doc. MUDr. Stanislava Patočky, CSc. Významného uznání za celoživotní vědeckou a výzkumnou práci se dostalo dlouholetému pracovníku Ústavu biofyziky, prof. MUDr. Mojmíru Petráňovi, CSc. U příležitosti 87. výročí vzniku samostatného československého státu mu president České republiky Václav Klaus udělil státní vyznamenání - Medaili
Za zásluhy o stát v oblasti vědy. Laborant Zdeněk Kubeš ukončil studium oboru Fyzika na Pedagogické fakultě ZČU a s titulem Bc. se stal lektorem. Novými zaměstnanci jsou vědecká pracovnice Ing. Zuzana Petránková a odborný asistent Ing. Jiří Dejmek, oba absolventi ZČU.
Pedagogická činnost
Pedagogická činnost doznala v posledních letech značných změn. Od roku 2001/2002 byla výuka biofyziky opět převedena do jednoho semestru, konkrétně letního v prvním ročníku. Této změně předcházela zásadní rekonstrukce výukových prostor ústavu, tj. dvou praktikáren. Byly provedeny rozsáhlé stavební úpravy na podzim 2001 a přístrojové vybavení bylo až na několik výjimek zcela inovováno. Zároveň tak byla inovována i část úloh praktické výuky. Celá akce byla hrazena z dotace MŠMT na základě investičního záměru „Experimentální fyzikální laboratoř pro výuku studentů medicíny“ ve výši více než dva miliony korun. Od r. 2005 do r. 2010 byla na základě řady projektů praktická cvičení studentů vybavena technologicky velmi komplikovanými a v některých případech i unikátními přístroji – mezi nejvýznamnější patří průmyslový stereoskopický videoendoskop Olympus Iplex včetně diagnostického modelu žaludku, kombinovaný ultrazvukový a dopplerovský diagnostický zobrazovací přístroj s třemi sondami, experimentální RTG přístroj se zesilovačem obrazu a dálkově ovládaným manipulátorem, a dvě termokamery FLIR, z nichž jedna patří k absolutní špičce v oblasti průmyslových termokamer. Všechny tyto přístroje v cenách mnoha milionů korun běžně využívají studenti prvního ročníku při praktické výuce biofyziky. Zásadní změna nastala ve výuce stomatologie, kdy od akademického roku 2004/2005 studium probíhá dle nového curricula oboru zubní lékařství. Výuka biofyziky byla dosud pro oba magisterské obory společná, nyní je oddělena. Probíhá v prvním semestru a náplň předmětu tvoří fyzika a biofyzika tkání
a především dentálních materiálů z hlediska obecných fyzikálních vlastností, z hlediska jejich technologie obrábění a zpracování. Dalšími podstatnými tématy je problematika RTG ve stomatologii, využití ultrazvuku a zdrojů neionizujícího záření a také využití speciální digitální techniky (digitální kamera
s vysokým rozlišením, radiovisiografie atd.). Pro tuto výuku byla vytvořena speciální fyzikální laboratoř
pro dentální technologie s potřebným vybavením. Prostředky byly získány na základě rozvojového projektu dotovaného MŠMT. Garant tohoto předmětu MUDr. Jiří Beneš, Ph.D. je absolventem obou oborů medicíny plzeňské LF.
Oddělení výuky a aplikací výpočetní techniky
V první polovině devadesátých let s rozmachem počítačových technologií se v rámci biofyziky vyučovaly
i základy výpočetní techniky (VT). Protože však tato výuka ubírala stále větší časový prostor vlastní biofyzice, byl pro výuku VT vytvořen samostatný jednosemestrový předmět ukončený zápočtem. Zároveň bylo vytvořeno v roce 1998 v rámci ústavu Oddělení výuky a aplikací výpočetní techniky (OVAVT). Jeho vedoucím se stal MUDr. Lukáš Bolek, Ph.D. a postupně byli pro práci v tomto oddělení přijati čtyři mladí pracovníci (Mgr. Martin Navrátil v r. 1998, Bc. – později Ing. Bc. Milan Dvořák v r. 1999, ing. Tomáš Junek a Mgr. Petr Míka v r. 2007). Pro výuku výpočetní techniky vybudovalo oddělení OVAVT převážně z grantových prostředků celkem 4 počítačové učebny – první v r. 1995 v Pavlovově ústavu, všechny další pak postupně v budově děkanátu. Poslední učebna byla dokončena začátkem roku 2010 a je koncipována jako multifunkční, neboť může být využívána pro vzdělávání a testování studentů a zároveň také pro konferenční a videokonferenční účely. Učebny byly využívány hlavně pro výuku výpočetní techniky a volnou práci studentů. V současné době, kdy výuka výpočetní techniky byla převedena jako první předmět na LF v Plzni, na distanční elektronickou formu, jsou učebny využívány pro zabezpečené elektronické testování studentů a to od úrovně zápočtů až po státní zkoušky. Poptávka po tomto způsobu testování stále roste, proto bude na děkanátu i nejstarší, dnes ještě vzdělávací počítačová učebna během r. 2010 zrekonstruována na testovací učebnu, čímž se dosáhne celkové kapacity 80 míst pro elektronické testování. Na základě aktivit OVAVT vstoupila LF v Plzni v r. 2007 do projektu MEFANET, jehož jedním ze zásadních výstupů je internetový portál MEFANET (http://www.mefanet.cz/ a http://mefanet.lfp.cuni.cz/ ). MEFANET je projekt zaměřený na budování a posílení spolupráce lékařských fakult ČR a SR při rozvoji výuky lékařských a zdravotnických oborů moderními informačními a komunikačními technologiemi. Projekt MEFANET (MEdical FAculties NETwork) chce v této oblasti vytvořit síť horizontálně spolupracujících výukových pracovišť. Primární snahou projektu MEFANET je umožnit studentům a pedagogům horizontální prostupnost elektronických výukových materiálů. V r. 2009 byly náklady projektu hrazeny z decentralizovaného projektu MŠMT, od konce r. 2009 je projekt hrazen z Operačního programu „Vzdělávání pro konkurenceschopnost“. V r. 2009 přibyl OVAVT další úkol, a to péče o audiovizuální vybavení poslucháren, seminárních místností, praktikáren a laboratoří LF v Plzni včetně prostor FN Plzeň (a to jak část Lochotín, tak i část Bory), které jsou využívány pro výuku studentů LF v Plzni. Pro provádění této činnosti byl z oddělení SIT převeden na OVAVT pan Jan Dvořák. Tým pracovníků OVAVT se tak rozrostl na šest osob. Pracovníci OVAVT byli vždy úspěšní v projektových aktivitách a postupně získávali řadu dotačních podpor na aktivity týkající se nejen rozvoje elektronického vzdělávání, ale též na aktivity prospěšné napříč celému spektru fakultního života. Jedním z největších úspěchů je např. MUDr. Bolkem získaná podpora pro založení Asistenčního centra Lékařské fakulty v Plzni, což je oddělení sloužící propagaci a administrativní podpoře zájemců o podávání grantových či projektových žádostí. Přednosta ústavu doc. Štengl a MUDr. Bolek se též v rámci členství v tzv. „Řídící skupině investičních projektů LF“ dlouhodobě účastnili příprav dvou významných stavebních projektů, a to projektu na vznik výzkumného centra základního biomedicínského výzkumu (BMC) a na stavbu nových budov teoretických ústavů LF v Plzni (UNIMEC). V průběhu roku 2010 se pak tým OVAVT intenzivně podílel významnou měrou na vzniku nových webových stránek fakulty. Závěrem lze konstatovat, že v uplynulých letech se ústav úspěšně rozvíjel na poli pedagogickém i vědecko-výzkumném. V pedagogické oblasti se podařilo významně modernizovat praktickou výuku a vybudovat nové oddělení zaměřené na výuku a aplikace výpočetní techniky. Ve vědecko-výzkumné oblasti se vedle tradičních témat (hyperbarická oxygenoterapie) úspěšně rozvinuly nové výzkumné směry (antikoagulační působení nízkých teplot, ultrazvukové měření teplot, bioimpedance hrudníku), jak dokládají úspěšná patentová řízení.
Vědecko-výzkumná činnost
Biofyzikální ústav má desítky let dlouhou tradici ve výzkumu v oblasti hyperbarické oxygenoterapie. Úzce přitom spolupracuje s I. interní klinikou. Na pracovišti byly řešeny technické problémy dýchání v hyperbarických komorách, v letech 1997 – 2000 zde byl vyvíjen unikátní systém monitorování a řízení barokomory. V letech 2000 – 2005 byl ústav zapojen do mezinárodního projektu EU COST B14 - programu mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji v oblasti hyperbarické oxygenoterapie. Vědecké práci na poli hyperbarické medicíny se hodláme věnovat i v budoucnosti. Na pracovišti byla zprovozněna experimentální hyperbarická komora, umožňující experimenty i na prasatech. Plánujeme realizaci fyzikálních experimentů i klinických studií potápěčské medicíny a oxygenoterapie. V novém směru výzkumu se věnujeme způsobu a účinkům manipulace s teplotou. Na pracovišti byl vyvinut přístroj pro mimotělní změnu teploty krve za účelem antikoagulačního působení. Řešení je chráněno v ČR patentem č. 300266 „Způsob snížení srážlivosti krve v okruhu přístroje pro náhradu funkce ledvin a zařízení k provádění tohoto způsobu“ ze dne 31. března 2009. Je zažádáno o udělení patentu v Německu a USA. Zařízení má velký komerční potenciál, může vyústit ve výrobu přístroje využívaného u pacientů navštěvujících umělou ledvinu. Paralelně s vývojem tohoto zařízení provádíme dílčí experimenty studující srážlivost krve při různých teplotách. Využíváme k tomu tromboelastograf a klimatizační komoru, kterými byl ústav vybaven v loňském roce. V r. 2009 byla podána přihláška dalšího patentu, tentokrát na způsob měření teploty kapalin v intaktních trubicích: „Čidlo pro měření teploty kapaliny ultrazvukem“. Rozhodnutí o udělení patentu č. 301580 k této přihlášce přišlo v březnu r. 2010. Následně byla podána mezinárodní přihláška tohoto patentu (?PCT? - doporučeno Centrem pro transfer technologií rektorátu UK). Na pracovišti byl zakázkově vyvinut prototyp chladicího zařízení pro experimentální zvířata s komerčním efektem pro LF. Všechny výše uvedené aktivity ústavu jsou prováděny v rámci řešení hlavního výzkumného záměru fakulty „Náhrada a podpora funkce některých životně důležitých orgánů“. Třetí oblastí vědeckého působení biofyzikálního ústavu je vývoj monitorovacích technik pro pacienty, konkrétně některé nové aplikace měření hrudní impedance. Probíhá patentové řízení PV 2009- 473 „Diagnostický systém pro zjišťování a sledování bioimpedance hrudníku a stanovení emergentních stavů hrudníku“ a je zažádáno o udělení patentu v Německu.
Oficiální stránky Univerzity Karlovy
Informační systém UK
Studijní informační systém
LF UK v Plzni
© 2017 - All rights reserved.